Digistories: Smarter met de smartphone?

Hier vindt u de resultaten van onze enquête bij meer dan 400 scholen.

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Zeker bij jongeren vormen ze bijna een verlengstuk van hun lichaam. Op zich is daar niets mis mee, want het is een fantastische uitvinding! Voor sommigen echter kan deze passie voor sociale media, games of andere apps overgaan in een obsessie. "Behavioral cocaine", dat is hoe specialisten de smartphone omschrijven. Hoog tijd dus om dit potentieel verslavend gedrag hoog op de agenda te zetten.

In de sessies "Smarter met de Smartphone" komen verschillende thema's aan bod: verslaving, cyberpesten, gokken, gamen, sexting, fake news, privacy... Dit programma ontwikkelt de Vak Overschrijdende Eind Termen: kritisch denken, mediawijsheid, zelfbeeld, respect en zelfredzaamheid.

De bedoeling is vooral om te informeren, te discussiëren en te reflecteren. We maken o.a. gebruik van Powerpoint, Youtube filmpjes, een (online) quiz en poll (via de smartphone), stellingen... Een voldoende sterk wifi netwerk is handig, maar niet absoluut noodzakelijk.

"Smarter met de Smartphone" duurt 2 lesuren en richt zich tot leerlingen uit het 1ste graad van het secundair onderwijs. Maximaal 40 jongeren per sessie.

Sinds meer dan 10 jaar geeft Luc Rombaut, samen met zijn team, preventiesessies over verslavende middelen en gedrag in scholen. Op een speelse en interactieve manier informeert hij, doet nadenken en gaat in discussie. Niet met het vingertje maar samen zoeken naar verantwoord omgaan met potentieel verslavende zaken.

Drugstories organiseert ook sessies over (il)legale drugs, zowel voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Meer informatie vindt u elders op deze site. Aangezien ook de begeleidende leerkrachten de presentaties voor leerlingen kunnen bijwonen, kan er nadien ook in klasverband nog worden nabesproken. 

Hier vind je een reeks Youtube filmpjes van Yasmine Degenaers in het kader van haar Bachelorproef: App's, Meldingen, Relaties, Slaap, Klachten, Verslavingen.